Image
Naar boven
Navigatie
02/19/2016

Sociale media en de balans tussen online en offline marketing

Sociale media zijn niet meer weg te denken uit ons dagelijkse leven. En hoewel er steeds meer stemmen opgaan om nieuwe concepten te bedenken – denk maar aan het nieuwe sociale medium Parlio van Wael Ghonim – blijven de traditionele media waanzinnig populair.

Social Media Pinterest keyboard

 

Dit biedt natuurlijk perspectieven voor commerciële merken. In een tijd waar adblockers steeds meer gebruikt worden kan het erg interessant zijn om te adverteren op sociale media, waar de lijn tussen advertising en content steeds meer vervaagt. Daarnaast zijn er ook evoluties in de marketing zelf: steeds vaker staat de conversatie met de klant centraal. Hiervoor zijn sociale media het ideale medium. Maar wat maakt een sociale mediacampagne nu goed? Is het genoeg om te vertrouwen op online marketing of blijft offline werken nog steeds belangrijk? En hoe brengen we de twee in balans?

Een blik op enkele campagnes 

Om die vragen te beantwoorden, kijken we naar enkele succesvolle campagnes van de laatste jaren. Op eigen bodem herinneren we ons vast allemaal de campagne van de ‘Duiveluitdagingen’. Die campagne behaalde verbluffende resultaten. De uitdagingen werden bekend gemaakt via filmpjes op Youtube en werden daarna uitgevoerd door de supporters, waarna de Rode Duivels een tegenprestatie leverden. De campagne had een erg hoge participatiegraad en het hele land kleurde zwart, geel en rood.

duiveluitdagingen

Een andere campagne die ook bij ons succesvol was, is die van Fanta. Daarbij konden mensen toffe foto’s maken rond Fanta en die op sociale media plaatsen met de hashtag Fantaplay. De winnende foto’s, namelijk de foto’s waaruit het meest bleek voor hoeveel plezier Fanta zorgt, werden vervolgens beloond met een prijs. Om hun nieuwe Pinterestpagina in de kijker te zetten lanceerde Ikea dan weer een wedstrijd waarbij mensen hun favoriete slaapkamer konden samenstellen. Iets recenter pakte Disney uit met een interessante marketingaanpak voor de nieuwste film van Star Wars. Zij maakten gebruik van sociale media door op regelmatige basis trailers en teasers voor de film te verspreiden. Omdat deze filmpjes kort genoeg waren werden ze massaal bekeken en gedeeld.

 Online, maar ook…?

Wanneer we kijken naar al deze campagnes is er één gemeenschappelijke factor. Allemaal hebben ze naast een online aanpak ook een belangrijk offline aspect. De Duiveluitdagingen werden weliswaar bekendgemaakt via Youtube en Facebook, maar de uitdagingen zelf werden massaal uitgevoerd in de offline wereld en het nieuws van nieuwe uitdagingen verspreidde zich mond-aan-mond. Dankzij de afbeeldingen die te vinden waren op blikjes en flesjes Fanta konden mensen allerlei interessante foto’s maken. De prijs bij de Ikea-campagne bestond er dan weer in dat de gekozen slaapkamers nagebouwd werden in bepaalde vestigingen.

Star-Wars-7-Poster-Banner

Star Wars zorgde voor een nieuwigheid door de merchandising al voor en tijdens de film op gang te brengen in plaats van erna. Door deze aanpak fungeerden ze als promomateriaal om nog meer mensen naar de bioscoop te lokken. Het is dit soort integratie tussen online en offline marketing die goed lijkt te werken.

 Een geïntegreerde campagne

Het mag dus duidelijk zijn dat je op één been niet kan staan: net zoals enkel focussen op een offline campagne niet genoeg zal blijken zijn er redenen om aan te nemen dat ook enkel online niet zal werken. Een campagne staat of valt vaak met de integratie tussen een offline en online aanpak. Daarvoor zijn de traditionele sociale media (ook bekend als the Big 7) nog altijd ideaal. Gebruik dus Facebook, Twitter, Instagram, Pinterest, Youtube, Google+ of Linkedin. Het is misschien niet heiligmakend, maar door mee te surfen op de golven van sociale media kom je al een heel eind.

_ _ _

Geschreven door Bieke Demaeghdt – copywriter bij het creatieve communicatiebureau NVandersom. Voor meer informatie neem contact op via info@nvandersom.be of 011 39 75 63.

_ _ _

Meer blogberichten:

De ondernemersgeest van Silicon Valley
Waarom u als bedrijf moet investeren in content marketing.
7 gouden communicatietips voor start-ups

Vond je dit interessant? Deel het op sociale media.
Share on FacebookTweet about this on TwitterPin on PinterestEmail this to someone