Image
Naar boven
Navigatie
05/06/2015

BLOG | Schrijven robots beter dan copywriters?

Is Persado de Heilige Graal voor marketeers?

Mensen overtuigen om tot actie over te gaan. Klik op mij! Lees mij! Koop mij! Dat is altijd al de kerntaak geweest van marketing. Daarbij is het belangrijk dat de marketeers hun boodschap op het juiste moment en de juiste plaats aan de juiste persoon verkondigen.

NVandersom_Chart_Marketing call to action

 

 

 

 

 

 

 

Dankzij programma’s die big data - de schier oneindige massa aan online gegevens -analyseren, weten we steeds beter waar, wanneer en tot wie we ons moeten richten.

De juiste boodschap

Echter, wat moeten we juist aan al die mensen zeggen opdat ze daadwerkelijk tot actie worden aangezet? Dat is het werkterrein van de copywriter. De man of vrouw met de gezegende pen die wervende boodschappen met een dwingende call-to-action neerschrijft. Hoe hij daartoe komt? Talent, buikgevoel, ervaring, inschattingsvermogen … Op de keper beschouwd blijft het giswerk. Maar de copywriter krijgt nu concurrentie.

Marketingtaal

Het in New York gevestigde Persado ontwikkelde een softwareprogramma dat de taal in digitale marketingboodschappen ontleedt en opsplitst in emotionele (Mis deze kans niet!), beschrijvende (de auto heeft een 1.9 TDi dieselmotor) en functionele (klik hier voor meer info) taal. Ook de vormelijke elementen (lettergrootte, cursief gedrukt) en de positionering op het scherm brengt het in kaart.

Emoties

De mate waarin een marketingboodschap succes kent, hangt voor een groot stuk af van het type emotie waaraan de advertentie appelleert. Wil je de klant duidelijk maken dat hij zich moet haasten om van een bepaalde promotie te kunnen genieten? Of wil je hem het gevoel geven dat hij met een promotie voor zijn merktrouw beloond wordt? De algoritmes van Persado meten welke emoties het beste scoren en welke woorden en zinnen daarbij horen. Vaak blijkt dat marketeers op de verkeerde emotie inzetten en dat hun call-to-actions daardoor sterk onderpresteren. Maar ook de tekstkeuze bij beschrijvende en functionele taal blijkt een impact te hebben op de resultaten.

NVandersom_The image wheel of emotions

The wheel of emotions Image credit: Persado

Computer overtreft mens

Niet alleen kan het programma van Persado ‘natuurlijke taal’ ontleden, het kan zelf ook miljoenen varianten van een overtuigende marketingboodschap vormen en testen welke call-to-action de grootste respons zal genereren. Met andere woorden: de software kan de perfecte tekst voor uw promotionele e-mails, sms’en, tweets of online advertenties schrijven. Grote bedrijven zoals Citibank die al gebruik maken van de diensten van Persado zien de klikratio op hun mailings met 30 tot 200 procent stijgen.

Exit copywriter?

Moeten copywriters vrezen voor hun job? Het antwoord is neen. De vernieuwende marketingsoftware kan enkel korte, overtuigende boodschappen schrijven die een directe respons moeten teweegbrengen. Het programma geraakt niet verder dan 600 tekens en schrijft geen informatieve of creatieve teksten. David Atlas – marketingdirecteur bij Persado – ziet het vooral als een nuttig hulpinstrument voor marketeers. Copywriters kunnen zich dan concentreren op langere inhoudelijke stukken en moeten zich geen uren het hoofd breken over dat ene zinnetje dat de mensen naar de website moet lokken.

Geschreven door Wim Vandenweghe, copywriter bij het creatieve communicatiebureau NVandersom.

voor meer informatie neem contact op via info@nvandersom.be of 011 39 75 63

 

Vond je dit artikel interessant?

Schrijf je in op onze nieuwsbrief
Vond je dit interessant? Deel het op sociale media.
Share on FacebookTweet about this on TwitterPin on PinterestEmail this to someone