Image
Naar boven
Navigatie
09/02/2015

GAUC 2015 anders bekeken

Vorige donderdag vond in de schaduw van de VRT-toren de Google Analytics User Conference plaats, een hoogmis voor en broeinest van online marketeers, marketing technologists en andere digitale whizzkids. Mijn analyse van de dag.

Google_Analytics

 

Wauw, wat een gastvrouw

Nadat ik me niet zonder enige moeite door de Brusselse ochtendspits had gewurmd, glipte ik nog net op tijd de benedenzaal van het Diamant Conference Center binnen. Een Engels accent waarop ze aan de Universiteit van Oxford jaloers zouden zijn, woei me als een aangenaam briesje aan de Torbay toe. Britser dan Brits kan niet, zou je denken. De in een rood-wit kleedje gehulde gastvrouw bleek echter een Mechelse met oer-Vlaamse achternaam te zijn: Fiona De Brabanter. Mijn mond viel nog meer open toen bleek dat Fiona niet alleen feilloos presenteerde, maar ook ontzettend veel vakkennis had en telkens pertinente vragen stelde wanneer een spreker zijn betoog beëindigd had. Hoedje af!

Google Tag Manager

De spits werd afgebeten door de Italiaan Andrea Mestriner, die uitlegde hoe hij via online data het gedrag van bezoekers op hotels.com onderzoekt en zo de website optimaliseert.

“E-commerce tracking is niet alleen van nut voor webshops. Je kan het begrip product zeer breed interpreteren.” (Lore Van Besien – Adspecialist)

Daarna gaf Doriane Magnus van Semetis – een bureau gespecialiseerd in webanalyse en zoekmachineoptimalisatie – tips & tricks over het gebruik van Google Tag Manager.

How_does_it_work

 

A/B-testing

Na de korte break gaf Bruno Dillen van communicatiebureau These Days Y&R een heldere uiteenzetting over de ins en outs van A/B-testing. Hoewel een simpele kleuraanpassing soms tot significante wijzigingen in conversieratio kan leiden, raadde hij aan om je website op allerlei punten te testen: navigatiestructuur, SEO, templates,…

“De huidige A/B-tools hebben heel wat beperkingen. Durf je eigen A/B- testframe op te stellen.” (Bruno Dillen, Performance Marketeer – These Days Y&R)

Dat nauwkeurige A/B-testing essentieel is, bleek uit de case van AirBnb. Het Amerikaanse bedrijf had het overzicht met zoekresultaten aangepast volgens de laatste conversie-inzichten: grotere foto’s van de woningen, … Het effect van de vernieuwde website was echter nihil. Uit nader onderzoek bleek dat de website wel degelijk beter rendeerde op de internetbrowsers Chrome en Safari, maar slechter op Internet Explorer. Met die laatste hadden de ontwikkelaars gewoon geen rekening gehouden.

Braziliaanse charmes

Daniel Waisberg – analytics advocate bij Google – vergeleek Google Universal Analytics met de inslag van een weefgetouw, de draad die parallel lopende katoenen garen bijeenbrengt tot een samenhangend stuk kledij. Een mooie metafoor. In Universal Analytics kan je uit verschillende bronnen ruwe data samenbrengen en er bruikbare informatie uit puren.

“Context brings meaning to data” (Daniel Waisberg – Analytics advocate Google)

De humoristische en pretentieloze podiumpresence van Waisberg en zijn imago van aaibare macho deden zijn presentatie er bij velen als zoete broodjes ingaan. Gastvrouw De Brabanter vroeg speels verontwaardigd waarom Google de organische zoekopdrachten niet meer weergeeft in Google Analytics. Waisberg pleitte onschuldig en wees in de richting van de privacywetgeving.

 

How_does_it_work

 

Tijdens de middagpauze onderwierp ik de geserveerde pastavarianten aan een scrupuleuze A/B test. De gnocchi met groene pesto trokken aan het langste eind.

Orkaan Claudia

Na de lunch waren er enkele break-outsessies waarbij de deelnemers konden kiezen uit telkens drie gelijklopende presentaties. Later op de namiddag – net toen het energiepeil in de zaal wat dreigde in te zakken – raasde een Duitse wervelwind over het podium. Claudia Kosny kwetterde als een papegaai op speed over measurement protocols. Een leerrijk en amusant schouwspel.
GAUC 2015 bracht heel wat nieuwe kennis en inzichten die we in ons communicatiebureau kunnen implementeren. Gulzig naar nog een laatste takeaway vond ik op weg naar huis soelaas bij de Mc Donalds in Aartselaar.

Wim Vandenweghe copywriter bij het creatieve communicatiebureau NVandersom.
Voor meer informatie neem contact op via info@nvandersom.be of 011 39 75 65

Schrijven robots beter dan copywriters?
Waarom u als bedrijf moet investeren in content marketing.
7 gouden communicatietips voor start-ups

Vond je dit interessant? Deel het op sociale media.
Share on FacebookTweet about this on TwitterPin on PinterestEmail this to someone