Image
Naar boven
Navigatie
12/07/2015

Vraag een laadpaal voor je elektrische wagen aan

Elektrische wagens zijn ideaal voor in de stad. EVORA – het Vlaams Platform Publiek Laden – werkte het voorbije jaar een gemeenschappelijk beleidsplan voor publiek toegankelijke laadpalen uit. Hiermee zullen vijf Vlaamse steden in samenwerking met autofabrikanten en netbeheerders de e-rijder in de toekomst ondersteunen. Vorige week stelden de EVORA-partners in het bijzijn van Vlaams Viceminister-President Annemie Turtelboom de concrete resultaten voor. 

NVandersom – dat communicatiepartner van Evora is – sprak net voor het druk bijgewoonde slotevenement kort met een tevreden platformcoördinator Arthur Vijghen (The New Drive).

elektrische_wagen_laadpaal

Waarom Evora?

Arthur Vijghen: We zijn met het EVORA-project begonnen omdat vele actoren uit de sector van e-mobiliteit vragende partij waren voor een overkoepelend platform. Alleen zo kon de impasse van de kip of het ei – in dit geval de laadpaal of de elektrische auto – doorbroken worden. De steden Antwerpen, Mechelen, Leuven, Hasselt en Sint-Truiden zijn van bij aanvang in het EVORA-verhaal gestapt.

Wat zijn de concrete resultaten van jullie overleg? 

Dankzij EVORA zijn we tot een gemeenschappelijk beleidsplan omtrent publieke laadpalen gekomen. Het ontwikkelde beleid van de partnersteden steunt op drie pijlers.  De eerste daarvan is ‘Laadpaal volgt wagen’: stadsbewoners zullen bij aankoop van een elektrische auto een aanvraag kunnen indienen voor een laadpaal. Zo zijn de eigenaars van een e-wagen zeker van een oplaadmogelijkheid, maar staat het ook vast dat de laadpaal effectief gebruikt zal worden.

Arthur Vijghen Evora laadpalen

Dat is een belangrijke lesson learned die we meegenomen hebben uit Nederland. Daar heeft men enkele jaren geleden al een uitgebreid netwerk van laadpalen uitgerold. Een aantal van die laadpalen wordt veelvuldig gebruikt, maar vele andere nauwelijks tot niet.  Met het principe Laadpaal volgt wagen kunnen we dat soort verlieslatende investeringen vermijden.

Een tweede pijler is de Ladder van laden. Wat houdt dit juist in?

 De Ladder van laden betekent dat er een soort hierarchie bestaat in de locaties voor nieuwe laadpalen. Men gaat steeds eerst bekijken of de eigenaar van de elektrische wagen geen laadpaal in zijn eigen garage of oprit kan plaatsen. De eigenaar betaalt de laadpaal in dat geval zelf, maar hij laadt wel op aan de marginale kost, namelijk de prijs van de stroom.

Kan het niet bij de eigenaar, dan gaat men kijken of er geen off-street-oplossingen bestaan: een laadpaal in een betaalparking of op de parking van een supermarkt. Voor die partijen kunnen laadpalen een bijkomend verdienmodel vormen. Indien ook dat niet lukt, wordt er bekeken waar men in een straal van ongeveer 250 meter een laadpaal op straat kan plaatsen.

KVDS-20151203-111506-3868-NIKON Df


Is het voor de eigenaar van een e-wagen niet duurder om zijn auto in een betaalparking op te laden dan gewoon op straat? In het laatste geval moet hij geen parkeergeld betalen.

 Dat is een goede opmerking. De logica achter de Ladder van laden is dat men altijd eerst de goedkoopste oplossing overweegt, zowel voor de auto-eigenaar als voor de laadpaalinvesteerder. De facto is het plaatsen van een laadstation in een parking goedkoper dan op straat. In zo’n parking is er al een netaansluiting aanwezig. Laadpalen on street moeten ook robuuster gebouwd zijn. Wat betreft je opmerking zijn sommige steden bereid om de consument een compensatie te betalen voor het gebruik van laadpalen in een betaalparking.

Tot slot is er nog een derde pijler, die van de uniformiteit.

 Klopt, de laadpaalexploitanten zullen gebonden zijn aan de Code Publiek Toegankelijk Laden. Daarin staat bijvoorbeeld dat de laadstations 24/7 beschikbaar moeten zijn, dat de stekkers uniform zijn, en dat de gebruiker ook overal met dezelfde betaalmiddelen terecht kan. Het moet sowieso mogelijk zijn om ad hoc gebruik te maken van een laadpaal, zonder abonnement of voorafgaandelijke registratie. We willen die uniformiteit trouwens ook doortrekken over de grenzen heen. Momenteel bekijken we op Benelux-niveau welke afspraken we kunnen maken.

code publiek toegankelijk laden turtelboom


Kunnen eigenaars van elektrische wagens vanaf vandaag dan een aanvraag voor een laadpaal indienen?

In theorie wel, maar eerst moeten de steden nog vergunningen of concessies verlenen aan éen of meerdere laadpaalexploitanten. Zo zal Antwerpen met een concessie voor één leverancier werken, terwijl in Leuven wellicht meerdere partijen een vergunning krijgen. Steden hebben nog steeds de mogelijkheid om op bepaalde punten een eigen beleid te voeren.

Tot slot, zelf rijd je ook met een elektrische wagen. Een aanrader?

Zeer zeker. Zonet moest ik nog naar de keuring. Een van de werkmannen ging naarstig met zijn slang op zoek naar de uitlaat voor de uitlaatgastest. Hij had nog lang kunnen zoeken (lacht hartelijk).

_ _ _

Bekijk hier het video-interview met Vlaams viceminister-president Annemie Turtelboom over het EVORA-project.

Arthur Vijghen is oprichter en zaakvoerder van The New Drive, een advies- en studiebureau voor duurzame mobiliteit.

_ _ _

Geschreven door Wim Vandenweghe – copywriter bij bij het creatieve communicatiebureau NVandersom. Voor meer informatie neem contact op via info@nvandersom.be of 011 39 75 63.
_ _ _

Meer blogberichten:

De ondernemersgeest van Silicon Valley
Waarom u als bedrijf moet investeren in content marketing.
7 gouden communicatietips voor start-ups

Vond je dit interessant? Deel het op sociale media.
Share on FacebookTweet about this on TwitterPin on PinterestEmail this to someone