Image
Naar boven
Navigatie
06/26/2015

7 gouden communicatietips voor start-ups

“7 communicatietips voor start-ups”

Je hebt niet lang geleden een eigen bedrijf opgericht en je bent 100% overtuigd van de meerwaarde van je product of dienst. Alleen: bijna niemand heeft al van je gehoord. Geld voor dure mediacampagnes heb je niet, maar zonder klanten is je onderneming helaas geen lang leven beschoren. Deze 7 communicatietips voor start-ups kosten weinig geld, maar zijn heel effectief.

1)  Stippel een communicatieplan uit

 Als zaakvoerder van een opstartend bedrijf heb je duizend-en-één dingen aan je hoofd. Je hebt nog geen of onvoldoende personeel in dienst om taken aan uit te besteden. De productontwikkeling, de verkoop, de administratieve rompslomp: het komt allemaal op jouw schouders terecht. En die koffiemokken van het laatste klantenbezoek moet je ook nog afwassen. Kortom, je hebt geen tijd om eens rustig neer te zitten en grondig na te denken over een uitgekiende communicatiestrategie. Doe het toch. En leef ze na. Met een doordacht communicatieplan in je achterhoofd, ga je veel doelgerichter en efficiënter acties ondernemen. Gedaan met de losse marketingflodders die je tot nu toe afvuurde.

2)  Zeg wat je doet

Je bent een nieuwkomer in de markt. Mensen weten dus niet wat je doet. Zorg ervoor dat je in al je externe communicatie heel duidelijk maakt wat je bedrijf doet. Baselines als ‘Think Different’ of ‘Just do it’ mogen dan wel krachtig en activerend klinken, ze zeggen niets over wat je onderneming doet. Voor een wereldberoemde multinational vormt dat geen probleem, maar jouw bedrijf heet niet Nike of Apple. Er is helemaal niets mis met het vermelden van je kernactiviteit in je slogan of logo. Spiegel je dus eerder aan Carlsberg ‘Probably the best beer in the world’, Torfs ‘Schoenen met naam’ of Starbucks. Pas in 2011 achtte de koffiegigant haar merknaam sterk genoeg om het woord coffee uit het logo te schrappen.

“7 communicatietips voor start-ups (foto Starbucks)"

3)  Formuleer je boodschap helder

Denk steeds goed na over welke boodschap je in je communicatie wil meegeven. Bij marketingcommunicatie wil je de ontvanger van je boodschap duidelijk maken dat jouw product of dienst – om die en die reden – de beste manier is om zijn probleem op te lossen of behoefte te vervullen. Je hebt er alle baat bij om die boodschap zo eenvoudig mogelijk te formuleren. Houd het kort en simpel. In één of twee kernachtige zinnen moet je een ongeschoolde kunnen uitleggen wat je te bieden hebt en wat jou onderscheidt van andere aanbieders. Zorg ervoor dat ook al je werknemers dat kunnen.  

4)  Ken je doelgroep

 Het zal je heel wat tijd en geld besparen als je heel precies kunt omschrijven wie je doelgroep is. Werk tot in de details een persona uit; dit wil zeggen dat je een karakteristiek beeld schetst van je prototype klant. En ga daarin veel verder dan pakweg: mannen van 35 tot 60 jaar met een universitaire opleiding en interesse in technologie. Hoe specifieker je omschrijving, hoe gerichter en doeltreffender je zal kunnen communiceren. Wat was zijn favoriete vak op school? Heeft hij huisdieren? Waar gaat hij op vakantie? Is hij risicovermijdend of net niet? Welke factoren zijn belangrijk bij zijn aankoopkeuze? Hoe communiceert hij het liefst?

5) Laat tevreden klanten in jouw plaats spreken

Hoe goed je de zaken ook kan uitleggen, mensen zullen je verhaal altijd met enige scepsis aanhoren. Je spreekt namelijk voor eigen winkel. Maar wat als je je bestaande klanten zo ver krijgt dat ook zij jouw bedrijf gaan promoten in hun eigen netwerk? Zo’n aanbeveling uit onverdachte hoek komt veel geloofwaardiger over en zal dus veel meer effect hebben. Je klant wordt een merkambassadeur. Consumenten zijn mondiger dan ooit tevoren. Dankzij sociale media hebben zij een groter bereik dan ooit tevoren. Ze kunnen een merk kraken, of maken. Het is daarom essentieel je bestaande klanten in de watten te leggen. Verwen hen met getrouwheidskortingen, originele gadgets, handige tips en last but not least een feilloze dienst-na-verkoop. Een 100% tevreden klant zal het niet nalaten jouw bedrijf aan te bevelen bij vrienden en kennissen.

6)  Luister

Communicatie gaat in twee richtingen. Feedback van je doelgroep is van goudwaarde. Het is de stem van de markt. Het geeft aan waar je (potentiële) klanten belang aan hechten en welke knelpunten je product nog bevat. Neem feedback ernstig en laat niet na de klant een gepast antwoord te geven en hem te bedanken voor zijn waardevolle opmerking. In feite kan je je primaire doelgroep al bij de ontwikkelingsfase van je business betrekken. Je primaire doelgroep is de kleine, vaak lokale groep van mensen die van bij aanvang grote interesse hebben in je product.

“7 communicatietips voor start-ups (foto AirBnb)”

Voor het verhuurplatform voor privéaccomodatie Airbnb waren dit enkele early adopters in New York. De oprichters van het prille Airbnb gingen wekelijks langs bij de eerste gastheren die zich aangemeld hadden. Om hen gebruikstips te geven, maar ook om de minpunten en problemen waar ze tegenaan liepen te bespreken. Bovendien vroegen ze hen welke mensen uit hun netwerk ook geïnteresseerd konden zijn in de diensten van Airbnb, om vervolgens met deze personen contact op te nemen. De moraal van dit verhaal is dat je allereerste marketingcontacten bij aanvang niet breed en oppervlakkig moeten zijn, maar diep en zorgvuldig geselecteerd.

7) Deel je kennis

De term content marketing is de laatste jaren een hip modewoord onder reclamegoeroe’s. Het komt erop aan zoveel mogelijk je expertise en kennis omtrent je vakgebied te delen met je doelgroep. Je kan dat op veel verschillende manieren doen: via blogartikels, infografieken, instructievideo’s, gevalstudies en white papers kan je interessante informatie op een bevattelijke manier overbrengen. Op die manier bouw je autoriteit en vertrouwen op en bied je waarde aan mensen. Verspreid je kennis online via je website, blog, sociale media en deel ze op vakgebonden fora of Linkedin-groepen. Als de inhoud écht waardevol is, zullen ook anderen je artikels delen. Je naam zal de ronde doen en je zal beschouwd worden als een expert. Het zal je geen windeieren leggen.

“7 communicatietips voor start-ups (foto Michelingids)”

Eigenlijk is content marketing zo oud als de straat en bestaat het al meer dan een eeuw. In 1900 reden er drieduizend auto’s rond in Frankrijk. De Franse bandenfabrikanten Édouard en André Michelin wilden het gebruik en de aankoop van wagens – lees: autobanden – stimuleren door 35.000 gratis gidsen uit te brengen. De boekjes bevatten niet alleen technische tips over automechanica en het vervangen en herstellen van autobanden; de gids stond ook boordevol wegenkaarten en gaf aan waar je onderweg kon tanken, overnachten of lekker eten. Allemaal bijzonder waardevolle informatie voor hun doelgroep. De gids is vandaag nog steeds een klassieker en heeft Michelin mee gemaakt tot de tweede grootste bandenfabrikant ter wereld.

Geschreven door Wim Vandenweghe, copywriter bij het creatieve communicatiebureau NVandersom.
Voor meer informatie neem contact op via info@nvandersom.be of 011 39 75 63

Schrijven robots beter dan copywriters?
Waarom u als bedrijf moet investeren in content marketing.

Vond je dit interessant? Deel het op sociale media.
Share on FacebookTweet about this on TwitterPin on PinterestEmail this to someone