Image
Naar boven
Navigatie
07/29/2015

Voor eens en altijd, ga de strijd aan tegen Comic Sans!

Comic Sans Header

Vraag eender welke ontwerper ter wereld welk lettertype hij het liefst gebruikt en het antwoord zal haast nooit hetzelfde zijn. Iedereen heeft namelijk zijn voorkeur en mening over een lettertype.
Maar over één ding zijn ze het praktisch altijd eens: de haat voor het lettertype Comic Sans.
En ja hoor, ook ik denk er zo over.

 

Oorsprong

Comic Sans werd in de vroege jaren ’90 speciaal ontworpen door Vincent Connare voor een cartoonverhaal. Met als hoofdpersonage een hond! De oorspronkelijke bedoeling van dit font was dus effectief om een plezierig en niet-serieus imago uit te stralen. Het werd enkel gebruikt voor korte zinnetjes of uitdrukkingen. Het font is helemaal niet gecreëerd om lange teksten mee te schrijven. Bovendien werd het font ook ontwikkeld voor schermgebruik en niet voor printmateriaal.

Daarnaast roept het ontwerp van de letter bij heel wat mensen frustratie op wanneer ze dit zien passeren in een tekst. Wat technisch zeer belangrijk is aan een letter, is de verdeling van het gewicht  (de dikte van de lijnen), maar ook het evenwicht tussen de letters in een woord. Comic Sans scoort op beide vlakken zeer slecht en is dus niet alleen moeilijk te lezen, maar kan ook nauwelijks ernstig genomen worden.

Hoewel het lettertype heel wat negatieve gevoelens oproept, heb ik onlangs gelezen dat het font toch een positieve bijdrage kan leveren aan onze maatschappij. Het zou namelijk kinderen met dyslexie helpen om informatie makkelijker op te nemen.

Blunder

Een tijdje geleden ontstond er een heftige discussie over het gebruik van Comic Sans.
De Europese Raad voor Kernonderzoek (CERN) presenteerde zijn bevindingen over het Higgsdeeltje in Comic Sans. Een grote en serieuze ontdekking werd gecommuniceerd via het minst serieuze lettertype aller tijden. Een blunder van formaat!

Hoewel er tal van ‘haatsites’ zijn ontstaan over Comic Sans duiken er dagelijks nog slechte ontwerpen op met dit lettertype. Enkele weken geleden werd ik er van heel dichtbij mee geconfronteerd. Op mijn eerste werkdag bij NVandersom stapte ik het kantoor binnen en schrok me een bult. Op de deur hing een papier met een boodschap erop geschreven in… jawel, Comic Sans. Even dacht ik: ‘Is dit het niveau van ontwerpen?’ Gelukkig werd deze fout niet gemaakt door ontwerper Maarten, maar door onze copywriter Bart, die duidelijk geen benul heeft van de wereldwijde afkeer ten opzichte van Comic Sans. Hoewel Maarten deze ‘fout’ nog wel grappig vond, ijverde ik er toch stevig voor om dit zo snel mogelijk te veranderen! En zo geschiedde…

Geschreven door Jolien Lintermans, Grafisch ontwerper bij het creatieve communicatiebureau NVandersom.
Voor meer informatie neem contact op via info@nvandersom.be of 011 39 75 65

Schrijven robots beter dan copywriters?
Waarom u als bedrijf moet investeren in content marketing.
7 gouden communicatietips voor start-ups

Vond je dit interessant? Deel het op sociale media.
Share on FacebookTweet about this on TwitterPin on PinterestEmail this to someone